Hur man får en tunnelbana att le.

Igår var det dags för dagen S. S som i shopping alltså. Åkte iväg till Kungsholmen på morgonkvisten och åt en härlig brunch hemma hos Carolina och Fredrik. Sen shoppade vi, mötte upp Helena inne i stan och hade det allmänt bra. Lite senare på kvällen gjorde jag mig i ordning hemma hos bror och åkte till Kungsholmen igen där det vankades middag och alkoholförtäring. Vi hade riktigt kul med "Jag har aldrig" och busringningar bland annat. Till slut var vi fem personer; Carolina, jag, Fredrik och två av Fredriks arbetskompisar.

Planen var att vi skulle åka till Garbos för utgång, men det slutade med att vi tog tunnelbanan till Kungsträdgården och provade lyckan på Café Opera. Åh. Dumt. Det fanns ingen kö alls utanför, och vakten släppte glatt in ett sällskap på nio tjejer och en kille. Sen var det våran tur:

Vakt: Jaha.. hej... hur många är ni då?
Jag: Vi är fyra stycken.
Vakt: Jaha. Hur många öl har ni druckit då?
Anders: Eh... tre?
Vakt: Jaså? Det var inte fyra? Eller fler?
Jag: Alltså, kan du inte bara säga om vi får komma in eller inte?
Vakt: Jag måste få veta hur mycket ni har druckit.
Jag: Du släppte precis in nio tjejer och en kille och frågade inte en enda av dem hur mycket de hade druckit. Både du och jag vet att det inte handlar om det.
Vakt: Om det ska vara på det viset... *vända sig bort och gå*

Åh, vad jag blev arg. Riktigt arg. Ville sätta en välplacerad karatespark på pungen på vaktfan.

Det hela slutade iallafall med att alla gick hem, eftersom Carkan var lite för full och jag lite för arg. Det var nog det bästa valet.

Själv promenerade jag in till stan med Fredriks kompis och sen satte jag mig på tunnelbanan på väg hem. Brevid mig satt en kille i 30årsåldern och sov, vilket fick mig att mjukna lite. Jag stötte till honom och frågade vart han var på väg någonstans, och det visade sig att han skulle till Mörby Centrum. Det var perfekt eftersom vi precis stannat vid Östermalmstorg. Han ringde ett samtal och skyndade ut ur tåget. Jag tittade mig runt och sa till mina medresenärer: "Alla kan behöva lite medmänsklighet."

Det var då det hände: Folk log mot mig, nickade medhållande och några brast ut i trevliga jakande svar såsom "absolut", "mm" och "jaa". En kille tänker jag på speciellt. Hela hans ansikte lyste upp när han tittade på mig, och han log i flera minuter efteråt.

Det kallar jag ett bra slut på en kväll. Lite medmänsklighet - mycket glädje.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du typ blivit kristen? Hälsningar från en som aldrig skulle väcka någon som sover på tuben... ;)



2009-04-08 @ 15:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback